Zdrava alternativa za šećer - Eritritol

ŠTA JE ERITRITOL

Eritritol je jedinjenje koje postoji vekovima, iako možda zvuči potpuno novo i nepoznato. Zapravo, postoji od kad postoji grožđe, breskve, kruške, lubenice i mnogo drugo voće u čijem se sastavu prirodno nalazi.

Pripada klasi šećernih alkohola (poliola), a upotrebu pronašao kao zamena za šećer. Dakle, u pitanju je prirodna zamena za šećer koja je proglašena bezbednom za upotrebu od strane Svetske zdravstvene organizacije još 1999. godine.

ZASLAĐIVAČ BEZ KALORIJA – ODLIČAN SAVEZNIK U DIJETI

Poređenja radi:

Šećer

4 kalorije po gramu

Ksilitol

2,4 kalorije po gramu

Eritritol

0,24 kalorije po gramu

 

Dakle, sadrži samo 6% kalorija koje se nalaze u jednakoj količini šećera. Uprkos tih 6%, slobodno možemo da kažemo da je bez kalorija. Zašto? U tankom crevu se veoma brzo apsorbuje i izbacuje se iz organizma za manje od 24 časa. Eritritol prolazi kroz digestivni sistem netaknut, ni stigne da se metaboliše i pretvori u energiju u telu.

DA LI IZAZIVA DIGESTIVNE PROBLEME ILI IMA DRUGE NUZPOJAVE

Šećerni alkoholi zbog svoje specifične hemijske strukture, prolaze kroz većinu gastrointestinalnog trakta netaknuti. Tek kada tako netaknuti stignu do debelog creva, fermentišu ih prisutne bakterije, gde se kao produkt te fermentacije stvara gas. Konzumiranje velikih količina mogu da izazovu nadimanje i nelagodnost u stomaku i jasno je da to nije poželjna karakteristika.

Ipak, eritritol se po toj karakteristici značajno razlikuje od ostalih šećernih alkohola. Većinski se apsorbuje u krvnom sistemu pre nego što stigne do debelog creva. Naučna ispitivanja su pokazala da u krvnom sistemu cirkuliše u kratkom periodu, a da se čak 90% izbacuje putem urina. Ostalih 10% odlazi do debelog creva, gde se ispostavilo da je otporan na dejstvo prisutnih bakterija.

MALO O ISTRAŽIVANJIMA (koga zanima)

 Različita istraživanja su potvrdila da konzumiranje 1g eritritola po kilogramu telesne mase ne izaziva nuspojave, tako da je taj podatak opšte prihvaćen. Na primer, ukoliko imate 84kg, preporučena dnevna doza je 42g.

 Takođe je potrebno istaći da nije preporučljivo  kozumirati više od 50g ovog nekalorijskog zaslađivača ODJEDNOM, jer je moguće osetiti nelagodnost u stomaku (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16988647). Doduše, toliki unos odjednom se ne savetuje ni kada je u pitanju šećer. Osetljivost na eritritol kod ljudi varira, ali šanse su minimalne da će izazvati uznemirenost stomaka ukoliko se držite ovih preporuka. Upotreba eritritola se ne preporučuje  deci do 3 godine bez prethodnog savetovanja sa lekarom.

                                                                                                                                                                                           Fotografija izvor: Vitki Gurman

DA LI JE DOBAR ZA DIJABETIČARE

Kao što je prethodno spomenuto, ljudi ne poseduju enzime koji vrše razgradnju eritritola. On odlazi direktno u krvotok i odatle se izbacuje urinom. Studije su potvrdile da ne utiče na količinu šećera u krvi, nivo insulina, holesterola niti triglicerida (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8039489).

Naročito je pogodan za osobe sa prekomernom težinom, dijabetičare i za osobe koje imaju druge metaboličke poremećaje. Imajući te karakteristike u vidu, odlična je alternativa za šećer!

KAKVOG JE UKUSA

Eritritol nema naknadne ukuse (produžena slast, metalni ukus ili naknadna gorčina) i najbliža je zamena šećeru po ukusu. Što se tiče slatkoće, 30% je manja od belog šećera. Rešenje je dodati 30% više eritritola nego šećera. Ukoliko ste probali bilo koji drugi zaslađivač, znate da iako je slatkoća prisutna, ukus nije potpuno isti kao kod šećera.

KAKO SE KORISTI

Upotreba je potpuno ista kao kod belog šećera. Može se dodavati u kafu ili čaj, za pravljenje kolača, torti, džemova, kremova, mafina… Razlika koju možete uočiti je u konzistenciji koja je drugačija od one na koju smo navikli kada je u pitanju šećer. Kao što smo gore naveli, slatkoća je nesto manja nego kod belog šećera.

ZAKLJUČAK I RECEPT - Saher tora bez brašna i šećera

Iz svih navedenih činjenica, možemo zaključiti da je ovaj zaslađivač bez kalorija sjajan saveznik u borbi protiv viška kilograma i dijabetesa. Eritritol je uveliko poznat u kulinarskim krugovima i to potvrđuje činjenica da se mogu pronaći mnogobrojni recepti sa upotrebom baš ovog nekalorijskog zaslađivača. Jedan od takvih fenomenalnih recepata objavila je i naša poznata blogerka Maja Petrović (Vitki Gurman).

Na linku možete pronaći recept za njenu Saher tortu bez brašna i šećera https://vitkigurman.com/saher-torta/

                                                                                                                                                                                Fotografija izvor: Vitki Gurman